Ulusal Portal

Genel Tanıtım

2006/10316 sayılı Bakanlar Kurulu kararı ile Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı sorumluluğunda kurulan ve yönetilen e-Devlet Kapısı (turkiye.gov.tr) TÜRKSAT A.Ş. tarafından geliştirilmekte ve işletilmektedir. 2008 yılından günümüze vatandaş, iş dünyası ve ikamet izinli yabancılara yönelik olarak portale entegre kamu hizmetlerine tek bir portal üzerinden erişim imkanı sağlamaktadır. Portal üzerinden aynı zamanda güncel kamu duyurularına ve kamu kurum bilgilerine erişilebilmektedir.

Ocak 2017 itibariyle, 31 milyonun üzerinde kayıtlı kullanıcısı olan Portal üzerinden 296 kuruma ait 1767 e-hizmet sunulmaktadır.

Ulusal Portal Özellikleri

Hizmet Sunumu

e-Devlet Kapısı üzerinden merkezi yönetim ve yerel yönetim hizmetleri ile şirketler tarafından sağlanan abonelik hizmetleri sunulmaktadır. Mevcut durumda, 196 belediye ve 9 yerel hizmet kurumunun portale entegrasyonu vardır. Sunulan hizmetlerin çoğunluğu portale entegre edilmiş ve aynı arayüz üzerinden görüntülenebilmektedir. Portal üzerinden vatandaşlara verilen hizmetler genel olarak şöyle gruplandırılabilir:

  • Bilgilendirme hizmetleri
  • Entegre elektronik hizmetler
  • Belge oluşturma/doğrulama hizmetleri
  • Ödeme işlemleri
  • Kurum ve kuruluş hizmetlerine kısa yollar

Portal aynı zamanda kimlik doğrulama platformu olarak çalışmaktadır. Sadece kimlik doğrulama entegrasyonu olan e-hizmetlere ortak kimlik doğrulaması sonrasında ayrı pencere açılmaktadır. Kimlik doğrulama entegrasyonu olmayan e-hizmetler de kurum hizmetleri altında gösterilmektedir. Bu hizmetlere erişim için kurum hizmet internet sitesi üzerinde kimlik doğrulaması yapılmaktadır.

Hizmet sunumunda tematik gösterim tercih edilmemiştir. Hizmetler kurum bazında listelenmektedir. Kullanıcı hizmetleri sık kullanılan, favori ve yeni eklenen hizmetler olarak ayrıca görüntüleyebilmektedir.

Her bir hizmetin tamamlanmasının ne kadar zaman alacağı, kaç adımdan oluştuğu ve hangi adımda olunduğu hizmet erişim ekranında görülebilmektedir. Her bir hizmet için kısa bilgi, favorilere ekleme, hizmete puan verme ve sosyal medya üzerinden paylaşma özellikleri standart olarak sunulmaktadır. Sık kullanılan hizmetler için tanıtım filmleri veya kullanım kılavuzu mevcuttur.

Portalin önemli özelliklerinden bir tanesi de Portal üzerinden, veri sahibi tarafından kuruma özel karekod barkodlu belge üretilebilmesi ve ilgili tarafça belgenin veri sahibinin yetki vermesi ile belge doğrulama hizmetinin verilmesidir. Belge doğrulama için ayrıca mobil uygulamalar mevcuttur.

Kimlik Doğrulama

Portal kimlik doğrulama olarak alternatifli bir yaklaşım izlemektedir. Mevcut durumda 5 farklı kimlik doğrulama yöntemi uygulanmaktadır.

  • T.C. Kimlik numarası ve şifre
  • Elektronik İmza
  • Mobil İmza
  • T.C. Kimlik Kartı (e-Kimlik)
  • İnternet Bankası kimlik doğrulaması

En genel kullanım tercihi T.C. kimlik no ve şifre uygulamasıdır. Şifre almak için ulusal posta hizmeti sunan PTT şubelerinden şifre alınması gerekmektedir. Ayrıca Elçilik veya Konsolosluklardan da temin edilebilmektedir. Şifrenin kaybolması durumunda aktive edilmiş cep telefonu ile doğrulama yapılabilmektedir. İnternet Bankacılığı kimlik doğrulama entegrasyonu 2015 yılında uygulamaya girmiştir. Yoğun ilgi ile karşılanmıştır.  Mevcut durumda 13 banka ile entegrasyon sağlanmıştır.

Kullanılabilirlik Özellikleri

Portal sade tasarımı ile ön plana çıkmaktadır. Kolay erişim için en çok kullanılan hizmetler ve en çok ziyaret edilen kurumlar ana sayfada listelenmektedir. Güncel duyuru ve yeni hizmet haberlerini ana sayfada paylaşılmaktadır.

Portal gelişmiş arama fonksiyonelliği sunmaktadır. Kullanıcı hizmet adı, anahtar kelime, kayıt bilgisi girerek alternatifler arasında filtreleme yapabilmektedir. Örneğin plaka bilgisi girilerek plaka sorgulama hizmetine doğrudan ulaşılabilmektedir.

Portal hakkında ve portalin kullanımı ile ilgili İngilizce içerik mevcuttur. Bu sayfalarda yabancılara yönelik Türkiye hakkında temel bilgiler yer almaktadır. İkamet izni almış (yabancı kimlik no sahibi) yabancılar e-Devlet Kapısındaki hizmetlerden yararlanabilmektedir. Ancak hizmete erişilen portal menüleri Türkçe’dir.

Erişilebilirlik Özellikleri

Portal mevcut tüm internet tarayıcıları desteklemektedir. Portalin mobil cihazlar için e-Devlet mobil uygulaması mevcuttur. 2015 yılında yeni arayüz ile yayınlanan uygulama hem android hem de iOS uyumludur. Mobil uygulamalar 1 milyondan fazla kişi tarafından indirilmiştir.

Sayfanın salt metin sürümü, büyük yazı tipi, klavye kısayolları ve site haritası gibi temel erişilebilirlik özellikleri karşılanmaktadır. Portal, kullanılabilirlik ve erişilebilirliğin sağlanmasına yönelik ISO 9241-151 ve ISO/IEC 40500:2012 sertifikalarına sahiptir. Portal erişilebilirliği ile ilgili detaylı bilgiler paylaşılmaktadır.

Portal üzerinden işitme ve konuşma engelli vatandaşlara yönelik “e-Devlet’te Engel Yok” temasıyla görüntülü çağrı merkezi hizmeti sunulmaktadır.

Bilgi güvenliği ve mahremiyet politikaları detaylı olarak paylaşılmaktadır. Bilgi güvenliğinin korunmasına yönelik güncel bilgilendirmeler yapılmaktadır. Portal SSL sertifikalı bağlantı altyapısına sahip ve IPv6 uyumludur.

Katılımcı Özellikler

e-Devlet Kapısı’nda; ilgili kurumlara çeşitli konulardaki istek, fikir, şikayet ve benzeri isteklerin iletebileceği hizmetler listelenmektedir. Bu hizmetleri kullanarak karar alma, çözüm üretme ve politika oluşturma süreçlerine doğrudan dahil olmak ve sorunların çözümü konusunda katkı sağlamak mümkündür. Portal hakkında veya diğer konularda her türlü değerlendirme ve bilgi teminine yönelik içeriğe ve katılımcı uygulamalara erişim için “İletişim ve Yardım Merkezi” menüsü mevcuttur. Portal sosyal medya entegrasyonuna sahiptir. e-Devlet Kapısı’na ait resmi sosyal medya hesapları hakkındaki detaylı bilgilere ulaşabilmektedir.

  • Twitter: @ekapi hesabını takip ederek, e-Devlet Kapısı ile ilgili gelişmelerden haberdar olunabilir ve e-Devlet Kapısı ile ilgili soru ve hata bildirimleri iletebilmektedir. @ekapi kullanıcısı anılarak (mention) gönderilen ve içerisinde #edevlet ibaresi (hashtag) geçen tüm mesajlar değerlendirilmekte ve tümüne cevap verilmesi amaçlanmaktadır. Buna ek olarak içerisinde “e-devlet”, “e-devlet kapısı”, “türkiye.gov.tr” vb. geçen Tweet’ler de incelenmektedir.
  • Facebook: https://www.facebook.com/edevletkapi adresinden ulaşılabilen Facebook sayfası üzerinde e-Devlet Kapısı ile ilgili gelişmelerden haberdar olunabilmekte ve e-Devlet Kapısı ile ilgili soru ve hata bildirimleri iletebilmektedir.
  • Youtube: https://www.youtube.com/channel/UChX28IHPQ2jyaBatdfRqGSQadresinden erişilebilen Youtube sayfası üzerinden, e-Devlet Kapısı’nın kullanımı ile ilgili videolara ulaşılabilmektedir.
  • Ayrıca e-Devlet Kapısı Blog’ta e-Devlet Kapısı ekibi tarafından yayınlanan araştırma, teknik makale ve diğer duyurulara ulaşmak ve e-Devlet Kapısı sistemi ile sistemi işleten ekibi daha iyi tanımak mümkündür.
  • Portalin, ayrıca RSS yayını da bulunmaktadır.

Kullanıcının kolay erişimini sağlamak üzere Portal kullanımı dışındaki genel talep, şikayet ve önerilerin iletilmesi için Portal, Meclis, Cumhurbaşkanlığı ve Başbakanlık iletişim kanallarına entegre çalışmaktadır.

e-Devlet Kapısı kullanımı sırasında karşılaşılan sorunlar ve e-Devlet Kapısı ile ilgili tüm görüş ve öneriler için e-Devlet Kapısı Çağrı Merkezi bulunmaktadır. e-Devlet Kapısı Çağrı Merkezi’ne ulaşmak için “İletişim Formu” sayfasında bulunan formu doldurulabilir, tüm mobil ve sabit telefonlardan 160 aranabilir veya bilgi@turkiye.gov.tr adresine e-posta gönderilebilmektedir. e-Devlet Çağrı Merkezi 160’a telefon ile ulaşmakta zorluk yaşanmaması için işaret dili bilen e-Devlet Çağrı Merkezi çalışanları ile görüntülü görüşme yapılması mümkündür.

Portal üzerinden erişilen e-Devlet hizmetleri için memnuniyet anketi uygulaması mevcuttur. Bu sayede entegre olarak sunulan hizmetin kalitesi değerlendirmeye alınmaktadır. Site üzerinde dönemsel olarak hizmet öneri anketleri uygulanmaktadır.  Bu anket ile en çok talep edilen hizmetler oylanmakta ve yeni hizmet önerileri toplanmaktadır.

Kişiselleştirme

Portale giriş yapıldıktan sonra kişiselleştirmeye yönelik sunulan hizmetler aşağıdaki gibidir:

  • Kullanıcı ile iletişim kanalı olarak sms hizmeti ve e-posta kullanılmaktadır. Duyurular ve proaktif bilgilendirmeler kullanıcının isteği üzerine bu kanallar ile alabilmektedir.
  • Kullanıcı, Portale erişim kısıtlaması için yurt dışı, IP sınırlama ve internet bankacılığı ayarlarını değiştirebilmektedir.
  • Kullanıcı, sistem üzerinden gelen e-postaları “Gelen Kutusu” altında görebilmektedir.
  • Kullanıcı, isterse “Bilgi Paylaşımı” özelliğini kullanarak, belirlediği kişilere geçici olarak tanımladığı bilgilerini görüntüleme yetkisi verebilmektedir.
  • Kullanıcı, güvenlik amaçlı olarak geçmiş kullanım ve erişim bilgilerini görüntüleyebilmektedir.
  • Kullanıcı, tercihine bağlı olarak kullanım alışkanlıklarına göre ihtiyaç olabilecek e-Devlet Kapısı hizmetlerini ve yeni hizmetler içerisinden en uygun olanları önerebiliriz.
  • Kullanıcı, “Benim Sayfam” üzerinde kendi sayfasını oluşturabilmektedir. Bu sayfada sık kullandığı hizmetler ve favori hizmetler modüler olarak eklenebilmektedir.
  • Kullanıcı, karekodlu olarak üretilen belgeleri, “Kayıtlı Belgelerim” altında görebilmektedir.
  • Kullanıcı, “Ajandam” uygulaması altında isterse kişisel takvim ve hatırlatma oluşturabilmektedir.

Devam eden çalışmalar:

2008 yılından bu yana aktif olan Portalde özellikle kullanılabilirlik ve erişilebilirlik ile ilgili önemli iyileştirmeler gerçekleştirilmiştir. Kişiselleştirme ve sosyal medya kullanımı özellikleri Portalin önemli unsurlarındandır. Sosyal medyanın yaygın kullanıldığı Türkiye’de önümüzdeki süreç içerisinde Portal katılım kanallarının daha da güçlendirilmesi beklenmektedir. Portalin mevcut hizmet sunum kurgusu kurumsal sınıflandırma esaslıdır. Entegre hizmet sayısının artması ile birlikte hizmet temalarının oluşturulması ve kesintisiz hizmet sunumu için gerekli ortamın oluşturulması hedeflenmektedir.

65. Hükümet 2016 Yılı Eylem Planı’nda yer alan “31. e-Devlet kapısının etkin kullanımı sağlanacak” eylemi doğrultusunda kamu kurum ve kuruluşlarının yerine getirdiği her türlü hizmetlerin e-Devlet Kapısından sunulması sağlanacak, böylece kamu kurum ve kuruluşlarından hizmet alan gerçek ve tüzel kişiler bu kurum ve kuruluşlara gitmeden elektronik ortamda hizmet talep edebilir hale getirilecektir.

2016-2019 Ulusal e-Devlet Stratejisi ve Eylem Planı’nda yer alan “E3.4.3-e-Devlet Hizmetlerinin Öncelikli Olarak e-Devlet Kapısı Üzerinden Sunulması” eylemi doğrultusunda e-Devlet Kapısından sunulan hizmetlerin toplumun tüm kesimlerinin kullanabileceği nitelik ve kullanılabilirlik düzeyine getirilmesine yönelik çalışmalar gerçekleştirilecek ve geniş kullanıcı kitlesine sahip e-Devlet hizmetlerinin sayısının artırılması için çalışmalar yürütülecektir.

Ayrıca, “E3.4.2-e-Devlet Hizmetlerinin Tüm Dezavantajlı Grupları Gözetecek Şekilde Yeniden Düzenlenmesi” eylemi doğrultusunda uluslararası erişilebilirlik standartları göz önünde bulundurularak ulusal erişilebilirlik standartlarının yeniden düzenlenmesi, e-Devlet hizmetlerindeki erişilebilirlik konusundaki eksikliklerin belirlenmesi ve tüm dezavantajlı gruplar gözetilerek e-Devlet hizmetlerinin yeniden düzenlenmesi sağlanacaktır.

* Türkiye’de e-Devlet: Genel Görünüm Raporu